So terloops 'n kleine update - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Hanneke Olthof - WaarBenJij.nu So terloops 'n kleine update - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Hanneke Olthof - WaarBenJij.nu

So terloops 'n kleine update

Door: Hanneke Olthof

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

01 November 2014 | Zuid-Afrika, Swellendam

Goeie middag almal,

Gelukkige Halloween aan almal vir vandag. Hier wordt deze feestdag niet gevierd, alles wordt overgeslagen eigenlijk. Halloween, thanksgiving en zelfs sinterklaas, belachelijk. Voor kerstmis gaat alles aan de kant. Twee weken geleden was de grote supermarkt hier, Checkers, al helemaal aangekleed voor iets wat pas aan het eind van het jaar plaats vind. Sommige vinden dat de pepernoten al vroeg in de schappen liggen, maar als je hier nu al met kerstmutsen oploopt terwijl het hoog zomer gevierd wordt, heeft Zuid-Afrika het niet helemaal begrepen. Maar goed, de stage. Op dit moment ben ik aan het werk, alleen er is eventjes niks te doen en ik ben al 9 uur aan het werk en heb er nog 5 te gaan, daarom vond ik dat dit verhaaltje er wel even tussendoor kon. Gisteren en vandaag ben ik alleen op duty, daarom werk ik beide dagen zo 13/14 uur.. Super!

Het begint wat drukker te worden, maar zoals het reserveringssysteem er nu uit ziet zal het geen top seizoen worden, er zijn nog wel hier en daar witte plekken te zien helaas. Zondag hebben we de eerste echte drukke dag. Er komt dan een groep van 24 man inchecken en dineren, de African Bikers. Ik kijk er naar uit. Sinds het vorige verhaaltje is er niet heel veel veranderd. Nog steeds veel meekijken en informatie verwerken en nog steeds de taken die we hebben gekregen. Afgelopen week heb ik het picknick menu afgekregen, een guest preference formulier gemaakt en alle gerechten een menu van gemaakt, dus dat is ook weer klaar. Daarnaast de gebruikelijke procedures. Ontbijt, uitchecken, kamers controleren, wachten, nog een keer kamers controleren, inchecken en diner. Het is altijd leuk om een praatje met de gasten te maken. Afgelopen nacht hadden we twee kamers bezet met mensen die eigenlijk een andere accommodatie geboekt hadden, maar toen ze daar aankwamen schrokken ze zo erg dat het tegenviel dat ze naar ons zijn gekomen, altijd leuk om te horen dat je dat niet moet aanraden aan iemand en ook niet om er zelf heen te gaan

Zo even de open haard aangestoken, best romantisch om daar ’s avonds voor te dineren, wat hebben de gasten van vanavond toch een geluk dat ik in een goede stemming ben, tafel is al gedekt, open haard is al aan. Kaarsjes worden zo meteen aangestoken, wat wil je nog meer? Mooi weer misschien.. Twee weken terug was het super mooi weer, een paar dagen rond de 30/35 graden gehad, maar sindsdien heeft het veel geregend, gewaaid en is het ‘maar’ 20 graden. Dat moet nog wel verbeterd worden, want waarom ben ik anders hier naartoe gekomen?

Buiten het werk om heb ik nog niet heel veel beleefd. De normale boodschapjes die plaatsvinden en het sporten. Dit gaat best goed trouwens, ik ga minimaal twee keer per week en als het even mee zit met het werk dan ga ik drie keer. Vorige week heb ik voor de eerste keer meegedaan aan een klas. Twee dagen ervoor had ik een nieuw apparaat uitgeprobeerd voor de armen en spierpijn dat ik ervan had. Die was tijdens die klas nog niet over, en ja hoor wat gaan we doen? Springen en gewichten tillen en armoefeningen. Het is pas sinds gisteren dat ik normaal weer iets uit het keukenkastje kan pakken, phoe.. dat heb ik geweten Maar wel een leuke klas, en zweten! Ik ben helemaal niet zo van een sportschool, en voornamelijk niet eentje met bijna alleen krachtapparaten, maar het is wel iets waar je door in beweging blijft, je krijgt er energie door en het eten wordt een beetje weggepoetst. Daar geniet ik soms nog wel iets te veel van. Als ik vrij ben vind ik het leuk en lekker om nieuwe gerechten uit te proberen, eventjes op pinterest kijken, een boodschappenlijstje maken en hupsakee. Er komt dan altijd iets te veel uit, maar dat is ook zonde om weg te gooien, tja.. dan weet je wel wat er gebeurd. Ook moet er altijd nog wel een toetje bij, dus die sportschool is dan geen overbodige luxe. Er zijn hier ook veel restaurantjes waar je voor weinig geld lekker kunt eten. En aangezien Egypt Air nog steeds niks van zich heeft laten horen, is het gedeelte van weinig geld een plus punt. Eergisteren dacht ik dan ook maar eens dat ik mijzelf moest gaan trakteren. Michiel en ik zijn nooit samen vrij, we hebben altijd een tegenovergestelde shift helaas. Daarom werd het eens tijd om dan maar zelf een keer weg te gaan. Een ijskoud biertje, een lekkere kipschnitzel en een sappig toetje waren de uitkomst.

Twee weken terug moest Marjolein wijnen hebben, daarom ging ze naar Robertson toe. Dit is een plaatsje en hier hebben ze 48 verschillende wijnhuizen, super leuk! Ik moest werken die dag, maar gelukkig mocht ik wel mee, dus we hebben er een mooie middag van gemaakt. Eerst bij Viljoensdrift de boot op geweest met een lunch en uiteraard een wijntje. Daarna bij Bon Courage een paar bubblies opgehaald en toen bij Van Loveren nog een wijnproeverij gedaan. Rode wijnen trekken mij helemaal niet, maar deze hebben mij overgehaald. Die waren lekker, helaas krijg je bij zo’n proeverij maar een lullig bodempje ingeschonken anders had ik het wel geweten hoor. Eens kijken of ze die ook in Nederland verkopen want de cabernet sauvignon en shiraz van Christina van Loveren zijn zeker aan te raden. Heel apart dat je gewoon zoveel verschillende smaken in een wijn kan proeven, van spices tot koffie aan toe. Ook een grappig detail is dat alle wijnhuizen rozen plaatsen voor hun druivenstokken. Rozen zijn hele gevoelige planten, als die niet goed groeien weten de boeren dat er ook iets met hun druiven aan de hand moet zijn, super handig! Verder hebben we koffiebonen opgehaald, en die man kan heel goed overweg met Latte art. Daar kregen we ook even een snelcursus van, echt lastig, maar leuk om een keer op te zoeken op youtube. Er staat ook een creatie bij van mijn probeersel tussen de foto’s, met een creatief oog kun je er wat van maken laten we het daar op houden. Maar goed, dat was dat middagje. Daarnaast ben ik samen met Marjolein vorige week eventjes op pad geweest om een paar boodschapjes te doen en even mn computer na te laten kijken. Ik kreeg steeds aparte meldingen, maar wat bleek dat er alleen maar iets uitgezet moest worden. Niks voor niks zorgen gemaakt Verder heb ik in de vrije tijd niet heel veel gedaan. Beetje films en series gekeken, al ben ik daar nu ook doorheen, beetje gewandeld, beetje geskypt, beetje voetbal gekeken (michiel is namelijk voor ajax.. tja soms weet je gewoon niet beter) beetje gelezen en verder lekker niks doen. Owjaa.. er zit ook een verzameling flessen bij op de koelkast tussen de foto’s. Het is niet zo dat we zuiplappen zijn, maar nergens kun je lege flessen inleveren.. vanmiddag heb ik het geprobeerd. Met drie volle tassen naar beneden toe, maar helaas, dus het hele handeltje ging ook weer mee de bult op. Dan maar de prullenbak in, zonde. De hele collectie van de eerste twee maand.

Voor school gaat alles ook zo maar door. Maandag moet ik het initieel thesisvoorstel inleveren voor wat ik volgend half jaar ga doen met het afstuderen. En verder ben ik bezig met het onderzoek voor de stage, het gaat zo zn gangetje, al mag het wel wat sneller gaan. Soms is de motivatie ook ver te zoeken, maar goed, niks aan te doen.

Verder heb ik niet veel te melden, al komt de post een beetje opgang geloof ik, althans dat hoop ik. Er is een kaartje binnengekomen die in het eerste weekend van september verstuurd is, wat gaat als een speer. Zelfs een slak zou er nog sneller overgedaan hebben om vanuit Nederland te komen slakken. Ook daar kun je niks aan doen. Nou.. laat ik de kaarsjes maar eens even aansteken. Dit verhaaltje zal waarschijnlijk morgen pas online worden gezet, aangezien er natuurlijk ook nog een paar foto’s moeten worden toegevoegd. Tot de volgende keer en veel leesplezier!

Zo klaar met werken en er schiet me meteen iets te binnen. Aan het eind van mijn stageperiode heb ik besloten om niet meteen de 7e naar huis te vliegen, maar om nog twee weken of iets langer te blijven en te gaan rond trekken. Dit ga ik niet alleen doen, maar mijn moeder komt me sowieso vergezellen en misschien komen er nog meer langs, wie weet maar dat is in ieder geval een mooie trip in het vooruitzicht!

Fyne naweek in elk geval alvast!

De link voor de foto's: https://plus.google.com/photos/101913086904916277859/albums/6076690797030568881?authkey=CMjhn5bgkb7ajQE

  • 02 November 2014 - 19:39

    Carin:

    Hanneke,

    Ja meid, het is een andere stage dan Londen maar ook hier zul je genoeg van mee nemen .
    In ieder geval zijn je verhaaltjes fijn om te lezen.
    Februari lijkt nog aardig lang maar voor je het weet is het zover. !!!!!
    Liefs Papa en Mama.

  • 03 November 2014 - 18:51

    Truus:

    Hoi Hanneke!

    Wel fijn om te lezen hoe jou dagen eruit zien daar.Het is ook niet te
    vergelijken me je vorige stages.Maar ik las dat je er nog twee weken bij
    aanknoopt,dus het komt helemaal goed.
    Maar waar ga je voor als je terugkomt:een echte Heineken of toch die
    cabernet sauvignon.Laat het me weten!!!!!

    Veel succes verder!

    XXXXX T.Truus

  • 04 November 2014 - 22:44

    Elly:

    Hoi Hanneke, alweer twee van de vijf maanden stage voorbij en als het drukker wordt zullen die laatste maanden nog sneller voorbijgaan. En dan....nog Afrika bekijken samen met je moeder Als je er toch bent moet je die kans grijpen en je moeder heeft, zo ik haar hoor, er ook erg veel zin in. Wij hebben het er samen over gehad. Ik zou er ook zo zin in krijgen na het mooie avontuur in Londen, maar dit is helaas geen vliegreis van een uurtje en een verblijf voor drie dagen.......... Nog een heel fijne stage verder, het wordt hier nu echt herfst en bij jouw gaat lekker de zomer beginnen, geniet ervan. Ik had je een kaartje willen sturen, maar omdat de post moeilijk overkomt heb ik het maar op deze manier gedaan. Groetjes van Willie en Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Swellendam

Stage Zuid-Afrika

Managementstage bij Hotel De Kloof in Swellendam

Recente Reisverslagen:

05 December 2014

Oor die helfte!

01 November 2014

So terloops 'n kleine update

11 Oktober 2014

'N maand op die pad!

08 September 2014

Die eerste dae

19 Augustus 2014

Een nieuw avontuur
Hanneke

Actief sinds 20 Aug. 2010
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 37513

Voorgaande reizen:

26 Juni 2017 - 11 September 2017

Europa Trip

03 September 2014 - 07 Februari 2015

Stage Zuid-Afrika

11 Juli 2012 - 16 Januari 2013

Stage London

02 September 2010 - 12 Juni 2011

High School Year!

Landen bezocht: